Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
nieuwe zoekopdracht
one publication added to basket [361120] |
Brexit: effecten op de haven van Zeebrugge. Een scenarioanalyse van de autotrafiek
Vermeiren, L.; Hintjens, J. (2020). Brexit: effecten op de haven van Zeebrugge. Een scenarioanalyse van de autotrafiek. Tijdschrift Vervoerswetenschap 56(2): 27-43
In: Tijdschrift Vervoerswetenschap. Stichting NEA/Stichting Vervoerswetenschap: Rotterdam & Delft. ISSN 1571-9227
| |
Trefwoorden |
|
Author keywords |
Brexit, vrijhandelsakkoord, Zeebrugge |
Auteurs | | Top |
- Vermeiren, L.
- Hintjens, J.
|
|
|
Abstract |
De Brexit, in gelijk welke vorm dan ook, heeft, nog voor hij ingang vindt, al een impact op de handelsstromen tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk. Deze studie onderzocht voor verschillende scenario’s de impact op de autotrafiek van de haven van Zeebrugge. Het is de grootste autohaven van Europa, in eenheden, en de trafiek met Groot-Brittannië bedraagt 46% van het volume. In het geval van een hard-Brexit valt de handel terug op WTO-regels en zouden de kosten voor een auto met een waarde van € 23.000 stijgen met € 2.744 en zouden de uitvoer en invoer van nieuwe auto’s dalen met respectievelijk 442.261 en 216.617 eenheden of 30% en 20%. Indien er een overeenkomst wordt gesloten in de vorm van douane-unie of een handelsovereenkomst naar Canadees model zullen de effecten kleiner zijn. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.