Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
nieuwe zoekopdracht
one publication added to basket [117717] |
Le bief maritime restera encore longtemps l'artère vitale du Zaïre
Iliki, N. (1988). Le bief maritime restera encore longtemps l'artère vitale du Zaïre, in: L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. pp. 159-172
In: (1988). L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. Academie Royale des Sciences d'Outre-Mer = Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen: Brussel. 175 pp., meer
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Congresbijdrage
|
Abstract |
Het maritieme gedeelte zal nog lang de levensader van Zaïre blijven. - Zaïre, derde grootste land van het Afrikaanse continent, met een oppervlakte van ongeveer 2,3 miljoen km2 is gelegen op de Evenaar en bevindt zich bijna volledig in het bekken van de Zaïrestroom. De Zaïrestroom, bevaarbaar over een groot gedeelte van zijn maritiem pand, wordt gevoed door talrijke bijrivieren die hem een regelmatig debiet verzekeren tijdens de twee seizoenen, want zij zijn verdeeld over hun keerkringen. De Zaïrestroom en zijn bijrivieren zijn onderling verbonden door andere communicatiemiddelen en voorzien het land aldus van een tamelijk dicht communicatienet in verhouding met het nog zwak niveau van zijn economie. De uitgestrektheid van het land, de grote afstanden die de produktiecentra scheiden, gaande van de verbruikscentra naar de afzetgebieden om zo de buitenlandse markten te bereiken, brengen Zaïre in een toestand van enclave en afhankelijkheid. De ontwikkelingsstrategie van Zaïre stuurt er op aan dat het land over vrije uitwegen zou beschikken voor zijn buitenlandse betrekkingen. De nationale weg die een ingewikkeld net van communicatiemiddelen omvat: spoorwegen, waterwegen, banen, maritieme weg, is een levensader en is in feite de ruggesteun van Zaïre en een belangrijke faktor van deze ontwikkelingsstrategie. iettegenstaande de hindernissen voor de scheepvaart, die zich op zekere plaatsen van de stroom voordoen, dient het maritieme gedeelte, laatste schakel van de ketting die de nationale weg samenstelt, aangepast en onderhouden te worden om de eenheid van de nationale weg te verzekeren, die zonder twijfel door deze laatste schakel de levensader is van het land en dit in de beide richtingen van het transactieverkeer van Zaïre. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.