In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
In the present article a novel mathematical model formulation is introduced to account for the effect of heeling of the ship while manoeuvring in calm water, harbour conditions. The mathematical model is based on a comprehensive captive manoeuvring test program, carried out with the well-known benchmark hull KCS, where the roll motion was forced with a newly installed harmonic roll actuator. The new mathematical model was implemented in the ship manoeuvring simulator and compared against free running model tests. The simulator model, after slight tuning, seems capable of capturing the manoeuvring motion of the ship in 6 DOF, however, additional research is planned with respect to the effect of the transverse stability and the draft of the ship.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid