Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Numerical modelling Numerical models Wave pressure Marien/Kust |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
|
|
Abstract |
Deze beperkingen in het advies WL2016A15_085 illustreren de noodzaak voor een meer diepgaande studie. Hiertoe werd met behulp van het SPH-gebaseerde model DualSPHysics de golfimpact geassocieerd met een 1000-jarige storm te Oostende gesimuleerd. Uit deze tijdreeks werd een passend tijdsvenster gekozen zodanig dat de maximale golfimpact geassocieerd met de grootste golven gesimuleerd werd. In eerste instantie werd in een 2D model nagegaan wat de invloed is van het waterpeil op de golfimpact. Van de 4 onderzochte gevallen resulteert een waterpeil van +4.65 m TAW (wat overeenkomt met de onderzijde van het platform) in de grootste opwaartse golfimpact op het platform (8110 kN/m), alsook in de grootste horizontale kracht op de achterste balk van het platform (934 kN/m). In een vereenvoudigd 3D model zonder palen wordt de reductie van de golfkracht ten gevolge van de schuine golfinval onderzocht. De opwaartse golfkracht daalt tot 740 kN/m voor het meest kritieke geval (SWL +4.65 m TAW). Uit een simulatie van het volledig 3D model met palenrij blijkt dat de maximale golfimpact nog verder gereduceerd wordt tot 583 kN/m voor het geval met SWL +4.65 m TAW. De inschatting is dat de grootste reductie t.o.v. 2D loodrechte golfinval veroorzaakt wordt doordat de golven schuin invallen op de structuur, eerder dan door de demping veroorzaakt door de palenrij. |
Top | Auteurs |