Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
Engelse naam: Research group Agro-food Marketing and Consumer Behavior
Overkoepelend instituut: Universiteit Gent; Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen; Vakgroep landbouweconomie (UGent), meer
Thesaurusterm : Marketing research
MOG-kernwoorden (2) : Vis(sen); Voeding
Adres: Coupure Links 653
9000 Gent België
| | Tel.: +32-(0)9-264 59 27
E-mail:
|
| |
Type: Wetenschappelijk
|
1 Directeur: Hoofd van de onderzoeksgroep/afdeling
2 Mariene onderzoeker: Is werkzaam in deze groep en treedt op als (co)auteur in minstens één mariene publicatie in de laatste 5 jaar.
3 Gespecialiseerd personeel: Levert administratieve of technische ondersteuning aan het zeewetenschappelijk onderzoek.
Abstract: |
De onderzoeksgroep Agro-voedingsmarketing en Consumentengedrag integreert expertise in de wetenschappelijke disciplines economie, sociologie, agro-voedingsmarketing, consumentengedrag, markt- en marketingonderzoek, risicoperceptie, communicatie, gezondheidsbevordering en gezondheidsopvoeding. Deze expertise is gebleken uit recente kwalitatief hoogstaande studies over consumentengedrag ten aanzien van (zee)voeding, functionele voeding, voedings- en gezondheidsclaims, voedingsetikettering, duurzaamheid en over de rol van gezondheidsgerelateerde informatie op voedselkeuze en voedingsgedrag. De groep heeft uitgebreide expertise in het uitvoeren van interculturele consumentenstudies en was een belangrijke partner met onderzoeks- en beheersverantwoordelijkheden in meer dan 15 door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten. Dit omvat betrokkenheid bij de geïntegreerde EU-FP6-projecten SEAFOODplus, TRUEFOOD, QPORKCHAINS en PROSAFEBEEF, de EU-FP7-samenwerkingsprojecten EATWELL, FOODRISC, ACROPOLIS, SOLID, CLYMBOL, ECsafeSEAFOOD, PHYTOME en FOODINTEGRITY en de EU-H2020-projecten PROMISS, PROFUTURE, SEAFOODTOMORROW en ECsafeSEAFOOD. Binnen het domein zeevoedsel richt de onderzoeksgroep zich op:
- consumentenacceptatie van technologische innovatie in de (zee)voedselketen;
- trends en veranderingen in de (zee)voedselkeuzes van consumenten;
- effecten van ethische en duurzaamheidsoverwegingen van consumenten en burgers;
- effecten van communicatie en etikettering op de (zee)voedselkeuze;
- perceptie van veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van (zee)voedsel en (zee)voedselproductie.
|
Projecten (3) |
Top | Persoon |
- Geïntegreerde evaluatie van mariene voedinsmiddelen: voedingswaarde, veiligheid en consumptieperceptie, meer
- Marine@Ugent: UGent Marine Sciences Center of Excellence, meer
- SEAFOODPLUS: Health improving, safe seafood of high quality in a consumer fork-to-farm concept, meer
|
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.