Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
De zand- en slibbalans voor de Zeeschelde Plancke, Y.; Vos, G. (2024). De zand- en slibbalans voor de Zeeschelde, in: Wetenschappelijk Scheldesymposium 21 november 2024: book of abstracts. pp. 6
In: (2024). Wetenschappelijk Scheldesymposium 21 november 2024: book of abstracts. VNSC: Bergen op Zoom. 24 pp.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Congresbijdrage |
Trefwoorden |
Hydraulics and sediment > Sediment > Sediment transport België, Zeeschelde [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Aan de basis van het bepalen van de sedimentbalans ligt een berekening van het volumeverschil tussen 2 topo-bathymetrische opnames. Deze volumeverschillen worden per OMES-segment verklaard door sedimenttransport aan de opwaartse en afwaartse randen van de Zeeschelde, met daarnaast ook de menselijke ingrepen (baggeren, storten, extractie). Aan de hand van de sedimentsamenstelling - bepaald uit staalnames doorheen het estuarium – kan per ecotoop (oa. slik, schor, diep en ondiep subtidaal) een inschatting gemaakt worden van het aandeel van de zand- en slibfractie. Aangezien een aantal meetgegevens (eg. topo-bathymetrische verschilkaarten) voorhanden zijn als volumes, terwijl andere gegevens (eg. baggergegevens, fluviatiele sedimentaanvoer) als massa beschikbaar zijn, werden de volumes omgerekend naar massa’s. Hiervoor werd een inschatting gemaakt van de porositeit, die verschilt in functie van de zand-slib-verhouding. Op basis van de gegevens kunnen de residuele zand- en slibtransporten berekend worden. Globaal gezien is het residueel transport van zand opwaarts gericht, terwijl het slibtransport afwaarts gericht is. De richting van het residueel transport is gelijkaardig voor de verschillende periodes, al zijn wel verschillen mogelijk. Met name de periode 2016-2019 wijkt af van de overige periodes, waarbij het zandtransport in deze periode langsheen de volledige Zeeschelde opwaarts is gericht, terwijl dit in de andere periodes in de Boven-Zeeschelde hoofdzakelijk afwaarts gericht is. Mogelijke verklaringen zijn de variatie in sinks en sources en verschillen in bovenafvoer. |
Top | Auteurs |