In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
Deze masterthesis is gericht op het optimaliseren van het hydraulisch transport van niet-Newtoniaanse mengsels. Het verpompen van deze vloeistoffen gaat gepaard met wrijvingsverliezen en is een van de belangrijkste processen in de baggerindustrie. De thesis is uitgevoerd in samenwerking met en op aanvraag van DEME. De onderzochte materialen zijn mengsels van cohesieve klei. Dit visceuze mengsel zal zich typisch als een Bingham vloeistof gedragen. Het wrijvingsverlies bij deze testen zal afhangen van de reologische karakteristieken van het mengsel. Een uitgebreide en diepgaande expertise van deze reologische parameters is essentieel om dit energieproces te optimaliseren. De focus in deze masterthesis ligt echter op de effectieve wrijvingsverliezen die optreden bij het experiment waarbij op kleine schaal de kleimengsels worden verpompt. Deze energieverliezen worden gelinkt aan de reologische parameters door enerzijds de literatuur erover na te gaan alsook een eigen snelheidsprofiel op te stellen. Om de reologische parameters te bepalen wordt gebruik gemaakt van een rotoviscometer.Het protocol hiervoor is uitgezet in de voorgaande thesis in deze serie. Meer bepaald zal een verband worden gezocht tussen de parameters van het Bingham model om deze niet-Newtoniaanse vloeistof na te gaan. Het blijkt uit de resultaten dat de wrijvingsverliezen hoger liggen dan bij hun Newtoniaanse equivalent. Een snelheidsprofiel is opgezet om deze resultaten te interpreteren. De vele onzekerheden omtrent de reologische parameters geeft geen accurate fit tussen het theoretische snelheidsprofiel en de gevonden wrijvingsverliezen.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid