Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Ondersteuning ontwerp klasse Vb‐sluis te Sint‐Baafs‐Vijve: deelrapport 4. Dimensionering bodembescherming stuwsluis Verelst, K.; Vercruysse, J.B.; Taverniers, E.; De Mulder, T.; Verwilligen, J.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Ondersteuning ontwerp klasse Vb‐sluis te Sint‐Baafs‐Vijve: deelrapport 4. Dimensionering bodembescherming stuwsluis. Versie 11.0. WL Rapporten, 12_142_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. XII, 63 + 51 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Erosion protection Hydraulic structures > Locks > Erosion protection Hydraulic structures > Weirs > Erosion protection Literature and desktop study Locks (Waterways) België, Leie R., Sint-Baafs-Vijve |
Auteurs | Top | |
|
|
Abstract |
Door Grontmij werd een voorontwerp van de nieuwe klasse Vb-sluis uitgewerkt. Dit voorontwerp werd in maart 2013 aan W&Z Afdeling Bovenschelde overgemaakt. Tijdens de opmaak van dit voorontwerp fungeerde het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) als klankbord en leverde zo input. Voor het uitwerken van het finale ontwerp doet de Afdeling Bovenschelde beroep op de afdelingen Expertise Beton en Staal, Elektromechanica en Telematica, Geotechniek en WL. Aan WL werd gevraagd ondersteuning te bieden aan het ontwerp, in het bijzonder wat betreft het ontwerp van het nivelleersysteem, het ontwerp van de oever- en bodemverdediging, de nautische aspecten en het ontwerp van de vispassage. Dit rapport beschrijft de dimensionering van de bodembescherming in de opwaartse en afwaartse voorhavens van de sluiskolk en de toegangsgeul naar het insteekdok uit het voorontwerp van Grontmij. Hiervoor werden eerst de hydraulische belastingen begroot die optreden op de bodem van de beide voorhavens en de wachtplaatsen ten gevolge van het nivelleren van de sluiskolk en ten gevolge van scheepvaart. Aan de hand van deze hydraulische belastingen is een mogelijke opbouw van de bodembescherming bepaald. Hiervoor is eerst het type bodembescherming bepaald. In overleg met de opdrachtgever is besloten dat een bodembescherming uit Open Steensasfalt en een bodembescherming uit colloïdaal beton niet mogelijk zijn. Voor de bodembescherming wordt gekozen voor een bodembescherming uit gepenetreerde breuksteen. Daarna is de minimale lengte van de aan te brengen bodembescherming in de opwaartse en afwaartse voorhavens bepaald en de minimale strookbreedte voor de bodembescherming naast remmingwerken en kaaimuren (in wachtplaatsen). |
Top | Auteurs |