Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Zeekanaal Brussel Schelde – sluis Zemst: verslag terreinmeting vulling afwaartse kolk Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Zeekanaal Brussel Schelde – sluis Zemst: verslag terreinmeting vulling afwaartse kolk. Versie 4.0. WL Adviezen, 15_061. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. III, 23 + 15 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Adviezen. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Adviestekst |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system In-situ measurements Locks (waterway) Measurement Numerical modelling |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Gelet op het grote verval van ca. 8.9 m, voor een nivelleersysteem met openingen in de deur, zijn vòòr de ingebruikname van de nieuwe middendeur terreinmetingen uitgevoerd. Hieruit volgde een optimalisatie van de openingswet. De middendeur werd op 25/11/2014 in gebruik werd genomen. Het inwerken van het aandrijvingssysteem van de vlinderkleppen en het wijzigen van enkele componenten in het hierop volgende jaar kan de karakteristieken van het nivelleersysteem beïnvloeden Om dit na te gaan werd op 24/09/2015 een nieuwe terreinmeting uitgevoerd. Dit advies bespreekt de verwerking en de analyse van de meetgegevens van deze nieuwe terreinmeting. Bij deze terreinmeting werd, analoog als bij de in 2014 uitgevoerde terreinmetingen, op 6 plaatsen in de kolk het waterpeil opgemeten. Uit deze peilmetingen zijn de nivelleerkromme, de nivelleertijd, de stijgsnelheid, het debiet en de langse waterspiegelhellingen (dewelke een maat zijn voor de kracht op de aangemeerde schepen) bepaald. Bijkomend is ook de openingswet bepaald op basis van de data van het display van de bedieningscomputer en op basis van opnames van de beweging van de assen van de vlinderkleppen. De nivelleertijd ten opzichte van de in 2014 uitgevoerde meting met de geoptimaliseerde openingswet is gereduceerd met ca. 36 s tot 15.3 min. Deze versnelling wordt voornamelijk veroorzaakt door de snellere openingswet van de vlinderkleppen op de deur aan linkeroever. Door het sneller openen van de vlinderkleppen nemen ook de langse waterspiegelhellingen in de kolk toe. |
Top | Auteurs |