Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
nieuwe zoekopdracht
De haven van Gent op weg naar de XXI-eeuw in het kader van het Vlaamse havenbeleid: een oefening in strategische positionering
Winkelmans, W. (1992). De haven van Gent op weg naar de XXI-eeuw in het kader van het Vlaamse havenbeleid: een oefening in strategische positionering. Water 11(67): 235-243
In: Water: Tijdschrift over Waterproblematiek. VLARIO vzw/vzw Water: Wijnegem. ISSN 0770-7193, meer
| |
Trefwoord |
|
Author keywords |
|
Abstract |
Knowing that strategy is fundamental to any company's ability to sustain its competitive advantage, we believe this is true for port authorities too. Therefore strategic positioning analysis for port activities is worthwhile. Based upon seaport's past output performance in terms of realised market shares, growth rates and diversification of sources of value added the triptyque of product-portfolioanalysis (PPA), shiftshare analysis (SSA) and product diversification analysis (PDA) can be used to get more insight into future development potentialities. Especially the possible detection of STU's is interesting for further use.Our PPA indicates that the Port of Ghent within the port range Le Havre-Hamburg is a "star" clearly with reference to cereals and other dry bulk categories except iron ore and coals, and also more or less for conventional cargo 's.Iron-ore traffic represents only a cash-cow function, whereas for (pit)coals some positive perspectives appear to exist. New investment programs should take this into consideration. According to the SSA it becomes clear that since 1983 Ghent has been weakening its position due to its degrading commodity-structure, and consequentIy its competitiveness power. Since 1986, however. this situation seems to alter again positively, although further efforts in the direction of higher value-added commodities is necessary. Finally, given, the evolution and position of its main competitors, these results need to be incorporated in a strategic port development plan. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.